برای مشاوره رایگان دوربین مداربسته با کارشناسان فنی ما در تماس باشید.
02191078550

ویژگی دید در شب IR دوربین مداربسته

ویژگی دید در شب IR دوربین مداربسته

ویژگی دید در شب IR دوربین مداربسته

دید در شب دوربین مداربسته

دوربین مداربسته دید در شب (IR) / مادون قرمز
دید در شب دوربین های مداربسته

 دوربین های مداربسته بازه دید بیشتری از چشم انسان دارند و می توانند قسمتی از طیف مادون قرمز را به صورت مرئی دیده و به نمایش در آورند. از این قابلیت برای ساخت دوربین های دید در شب استفاده می شود.
اگر شما قصد خرید دوربین مداربسته دارید و یا به دنبال شناخت بیشتر از ویژگی های دوربین مداربسته هستید، برای آشنایی بیشتر با ویژگی دید در شب و اهمیت آن برای خریداران دوربین مداربسته با ما در این مقاله همراه باشید.

امواج مادون قرمز به قسمتی از طیف امواج گفته می شود که به وسیله چشم انسان قابل دیدن نیستند اما به وسیله سنسورهای تصویر دوربین ها قابل شناسایی هستند. از این طریق دوربین های دید در شب میتوانند بدون به وجود آوردن نور مرئی محیط اطراف خود را روشن کنند.
 

محاسن دید در شب مادون قرمز(IR) دوربین مدار بسته:

سادگی:

هزینه پایین:

امکان دید در تاریکی مطلق:

(امکان مشاهده و ضبط تصاویر در محیط هایی که هیچ نوری ندارند.)

نقاط ضعف و معایب دید در شب (دوربین های مداربسته(IR

اشباع تصویر:

بزرگترین نقطه ضعف دید در شب IR اشباع شدن تصویر به واسطه نزدیک شدن اجسام یا افراد به دوربین است. به دلیل سیاه و سفید بودن تصویر در صورت نزدیک شدن افراد به دوربین ممکن است صورت آنها به طور کاملا روشن به نظر برسد که امکان تشخیص صورت را کاهش می دهد. مکانیزم Smart IR برای جبران این نقطه ضعف ایجاد شده است و با تنظیم IR دوربین ، احتمال اشباع شدن اجسام نزدیک به دوربین را کاهش می دهد.

انعکاس روی سطوح:

سطح فلزی و شیشه ای نور مادون قرمز را به نحوی متفاوت از نور مرئی منعکس می کنند که باعث می شود امکان دیدن اجسام پشت شیشه کاهش یابد و یا پلاک خودروها بر اثر انعکاس امواج مادون قرمز به صورت کاملا روشن به نظر رسد. از این رو معمولا دوربین های دید در شب را به صورت بدون IR انتخاب کرده و برای خواندن پلاک از نور مرئی استفاده می کنند.

 برد کم:

عدد موجود در کاتالوگ برد مفید دید در شب این دوربین ها نیست. برد مفید دید در شب دوربین های مدار بسته مادون قرمز به مراتب محدود تر از عدد گفته شده در کاتالوگ است و به سختی به بیش از 10 متر می رسد.

کاهش کیفیت در نور نسبتا کم:

چراغهای دید در شب دوربین ها در یک نور خاص که البته به صورت خارجی قابل تغییر نیست روشن می شوند. اگر نور محیط کمی بیشتر از مقدار تعیین شده برای دوربین باشد چراغهای دید در شب دوربین روشن نخواهند شد و تصویر در تاریکی با کاهش کیفیت شدید همراه می شود.
 
راه حل های مختلفی  برای رفع عیب های ویژگی  دید در شب مادون قرمز وجود دارد. اما یکی از مناسب ترین و بهترین  این راه حل ها استفاده از دوربین های دید در نور پایین است. این دوربین ها برای دید به مراتب ، نیاز به مقدار کمتری از نور دارند. از آنجایی که  حتی در طول شب نیز در بیشتر مناطق حداقلی از نور در محیط وجود دارد این دوربین ها محدودیت برد نخواهند داشت .

رنگ دوربین های دید در شب :

پرتو مادون قرمز امکان شناسایی رنگ ها برای حسگر دوربین را از بین خواهد برد و تمامی تصاویری که از طریق روشنایی این چراغ ها ضبط شده باشند به صورت سیاه و سفید دیده می شوند.
یکی از مهمترین عیب‌های دوربین‌های مدار بسته ارزان قیمت نامنظم بودن و در هم ریختگی رنگ‌هاست. این اشکال معمولا به صورت تغییر رنگ و یا تجمع رنگ در گوشه‌های تصویر یا اشکال  مختلف موجود در تصویر دیده می‌شود. گاهی هم این بی نظمی به تغییر رنگ کامل تصویر در دوربین مدار بسته دیده می‌شود.
 
امکان مشاهده دقیق رنگ‌ها معمولا از اولویت‌های نصب سیستم دوربین مداربسته نیست ، ولی اگر کیفیت رنگ بندی تصویر برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است بهتر است از دوربین‌های مداربسته با برندهای معتبرتر استفاده کنید.
از جمله برند های معروف و معتبر دوربین های مداربسته ، هایک ویژن (HIKVISION) و داهوا (Dahua) وسامسونگ (SAMSUNG) و ال جی(LG) پاناسونیک (PANASONIC) و همچنین GW SECU هستند.

دید در کنتراست:

  کنتراست (تفاوت در سطح نور ورودی به دوربین ) یکی از مشکلات کلی دوربین‌های مداربسته است. برای مقابله با این اشکال عموما از مکانیزم WDR استفاده می‌شود.
 اگر جسمی مقابل منبع نور مثل خورشید قرارداشته باشد،تصویر آن تاریک دیده می شود،مکانیزم WDR با افزایش نور در مکان‌های کم نور و کاهش آن در مکان‌های پر نور باعث کاهش کنتراست نور دوربین و رفع این مشکل می شود.

تفکیک پذیری تصویر

تفکیک پذیری یا رزولوشن تصویر معمولا به عنوان مهمترین عامل در تعیین قیمت دوربین مدار بسته مورد توجه قرار می‌گیرد .البته تفکیک پذیری بالاتر الزاما به معنای کیفیت بالاتر تصویر نیست. این عامل تنها به معنای بزرگتر بودن تصویر خروجی دوربین است. گرچه دوربین‌های با تفکیک پذیری بالاتر معمولا کیفیت بالاتری هم دارند.
 
کیفیت دوربین مداربسته را معمولا با المان هایی مانند حداقل نور مورد نیاز دوربین‌ها یا نسبت نویز به تصویر  نشان می‌دهند.

 در صورتی که نیاز به نصب تعداد کمی دوربین دارید احتمالا استفاده از دوربین مداربسته ارزان قیمت مشکلی را برای شما ایجاد نمی کند. اما اگر تعداد دوربین‌های درخواستی شما برای نصب  زیاد باشد ، پیشنهاد ما این است که از دوربین‌هایی استفاده کنید که ریسک نصب کمتری را برای شما ایجاد خواهند کرد.

مقالات مرتبط: